Telefonisk rådgivning og terapi
Min erfaring med telefonisk rådgivning og terapi er, at det virker ligeså godt som face to face samtaler. Fordelene ved et telefonisk samtaleforløb er, at du ikke skal bruge tid på transport frem og tilbage samt, at du kan indgå i et forløb uanset hvor i landet du bor.
Du har også større frihed til at kunne bevæge dig under samtalerne, fx er der nogle der går en tur i skoven mens vi taler, eller kører bil fra det ene sted til det andet.
Her er nogle enkelte gode råd omkring rådgivningsforløb over telefon, som jeg har erfaring med, giver den bedst mulige virkning af samtalerne.
Sørg for at have teknikken i orden. Brug gerne headset, så du har hænderne fri til fx at skrive noter. Sørg for at have batteri på telefonen.
Sørg for at rammerne omkring dig er sådan, at du føler dig tryg med at tage hul på fortrolige emner. Det vil sige, sørg for at være alene og i nogle rammer, hvor du ikke vil blive forstyrret undervejs.
For at kunne fokusere mest muligt på samtalen, er det en god idé ikke at lave andre opmærksomhedskrævende aktiviteter samtidig.
Mange beskriver, at have glæde af at tage noter til samtalen undervejs. På den måde husker man selv bedre, de emner og fokuspunkter vi har talt om, og der er nemmere at fortælle videre til fx sin partner eller andre man gerne vil involvere i sit forløb.
Hvis du gør dig klar 5-10 minutter før samtalen, vil du fra starten være mere mentalt tunet ind på det arbejde vi skal i gang med.
Brug gerne lidt tid efter samtalen, til at tænke over vores samtale og planlægge hvordan du skal øve dig på de fokuspunkter du har fået med fra samtalen. Det giver en langt bedre virkning end hvis du halser videre til noget andet.